Betere documentprocessen, meer omzet

Recent onderzoek van IDC, toont aan dat een verbetering van documentprocessen in organisaties direct kan resulteren in een verhoging van de omzet tot wel tien procent. Ontoereikende of niet goed lopende documentprocessen kunnen namelijk leiden tot het verlies van klanten, zo bleek uit het onderzoek.

69 procent van de respondenten zei dat ze waarschijnlijk minder zaken zouden doen met bedrijven met inefficiƫnte of ondoelmatige documentprocessen. 60 procent zei naar de concurrentie over te stappen, en 57 procent zou anderen aanraden geen zaken te doen met deze bedrijven.

Hogere omzet
Het goede nieuws is dat efficiƫnt ingerichte documentprocessen potentieel tot een hogere omzet kunnen leiden. Ruim acht van de tien respondenten gaf aan dat optimalisatie van document-gerelateerde, op de klant gerichte bedrijfsprocessen de omzet met gemiddeld met 10,1 procent zou doen stijgen. Dit kan worden bereikt door verbeterde communicatie met de klant, gestroomlijnde verkoopprocessen en het verbeteren van de klantondersteuning.

Betere bedrijfsprocessen
“De onderzoeksresultaten zijn waardevol voor managers die moeite hebben de verbetering van bedrijfsprocessen als prioriteit te stellen,” aldus Mark Boelhouwer, Director Strategy & Operations van Ricoh Nederland. “Ze hoeven zich niet meer af te vragen of het aanpakken van documentprocessen genoeg rendement op hun investering zal opleveren. Met name in het huidige economische klimaat is ieder proces dat zowel de kosten drukt als de omzet verbetert, een win-winsituatie dat bovenaan de prioriteitenlijst zou moeten staan.”

Bron: Managersonline.nl